Een druk hoofd door je telefoonverslaving? Tips!

Door 26 november 2018 Blog, Burn-out preventie
Key2Change Beverwijk Een druk hoofd door je telefoonverslaving? Tips!

Onderstaande blog is geschreven voor goedetengezondleven.nl!

Klik door op deze link en kom op een website vol goede tips om goed te eten en gezond te leven.

Tegenwoordig is iedereen drukker dan ooit. Niet zo vreemd eigenlijk als je er goed over nadenkt. Iedere vrije seconde wordt namelijk gevuld met het kijken op de telefoon. Zelfs de momenten die je goed kan gebruiken om even uit die drukte te ontsnappen, om weer tot rust te komen. Maar dat gebeurt niet, mensen pakken direct hun telefoon.

200% prikkels
Let maar eens op in een restaurant of op een station, voor het verkeerslicht of tijdens een avondje uit. Iedere beschikbare seconde hebben de meeste mensen input nodig van hun telefoon. Ben je met iemand uiteten en ga je naar het toilet? 99,9% kans dat de ander op zijn telefoon kijkt zodra je terugkomt. Hoogstwaarschijnlijk doe je het zelf ook. Zit je in de avond op de bank naar de televisie te kijken, ben je ondertussen aan het appen, swipen of scrollen.

Verslaving
Het pakken van de telefoon kan zo’n verslaving zijn dat je hem automatisch pakt zonder doel. Eigenlijk weet je niet precies waarom je de telefoon in je handen hebt, maar ja, wat ga je anders doen? Voor je uit zitten staren? JA! Daar zou je inderdaad goed aan doen. Maar nee, er gaat gezocht worden naar een app om jezelf bezig te houden. Logisch dat steeds meer mensen overprikkeld zijn. Je hoofd is ontzettend druk, die draait overtoeren om de constante prikkels te kunnen verwerken.

Gun jouw hoofd wat meer rust.

Direct meer rust?
Een paar tips om snel meer rust te ervaren;

  • Kijk na 20.00 uur niet meer op de telefoon. Zet de wekker alvast voor de volgende ochtend als je daar de telefoon voor gebruikt, bekijk je agenda voor morgen en zet de telefoon daarna op slaapstand.
  • Kijk rond, observeer, overdenk, mediteer. Je zal zien dat je er rustiger door wordt. Het is zo verleidelijk om die telefoon erbij te pakken, maar daardoor gun je jezelf geen rust en kan je ook veel mooie dingen missen. De kinderen die zo lief aan het spelen zijn, de roze gloed in de wolken, de stilte om je heen.
  • Zet alle meldingen uit. Zorg dat je geen pop-ups meer krijgt op je scherm. Geen nieuws, geen WhatsApps, geen mail, helemaal niks. Kijk ernaar wanneer jij er bewust tijd voor hebt, niet wanneer ze oppoppen. Is er echt iets superbelangrijks? Dan bellen mensen je wel.
  • Lig je in bed vaak te piekeren? Pieker ook gewoon eens overdag op de momenten dat je normaal gesproken de telefoon erbij pakt. Op deze manier gun je jouw hoofd om ook overdag zaken te ordenen in plaats van alleen in bed. Rust gegarandeerd.

Het zal in het begin wennen zijn en wellicht voel je je in eerste instantie nog wat onrustig, maar dat hoort bij afkicken. Na een tijdje zal je zien dat je die constante input helemaal niet nodig hebt. Je zal er rustiger door worden.

Wil je meer tips om bewuster en minder druk door het leven te gaan? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en ontvang deze gratis in jouw mail.